VEGETARIJANSTVO

Vegetarijanstvo imenujemo način prehranjevanja, ki izključuje živila živalskega izvora. Glede na vrsto živil, ki jih posameznik uživa, razlikujemo različne vrste vegetarijanstva

V splošnem govorimo o vegetarijanski prehrani, ko gre le za izogibanje mesu (vključno s perutnino in ribami), ne pa tudi jajcem, mlečnim izdelkom in medu. To je najbolj razširjena oblika vegetarijanske prehrane, ki jo poimenujemo  lakto-ovo vegetarijanstvo.

Vegetarijancem, ki se še dodatno izogibajo jajcem, rečemo lakto-vegetarijanci, tistim, ki pa se izogibajo mlečnim izdelkom, pa ovo-vegetarijanci.

Poznamo pa tudi najstrožjo obliko vegetarijanstva – veganstvo. Vegani se izogibajo vsem živilom živalskega izvora, med drugim tudi jajcem, mlečnim izdelkom, medu itd.

Ena izmed oblik vegetarijanstva pa je tudi frutarijanstvo, pri katerem se uživa le izdelke iz sadja.

Rezultati raziskave Prehrambene navade odraslih prebivalcev Slovenije (NIJZ) so pokazali, da: 

  • 96% odraslih uživa mešano prehrano
  • 2% je delnih vegetarijancev
  • 1% je vegetarijancev
  • < 1% pa je veganov.

Ustrezen vegetarijanski način prehranjevanja zahteva nekoliko več poznavanja sestave živil, izkoristljivosti hranil in načrtovanja prehrane kot si marsikdo predstavlja.

Hranila, ki lahko predstavljajo resne težave, če se odločite za takšen način prehranjevanja (še posebej pri veganski prehrani) so: beljakovine, vitamina B12 in D, ter naslednji minerali – kalcij, železo in cink, pa tudi omega-3 maščobne kisline. Telesu je seveda potrebno zagotoviti tudi vsa druga esencialna hranila v primernih količinah!

V nekaterih življenjskih obdobji, še posebej v obdobju rasti, še posebej strožje oblike vegetarijanske prehrane telesu zelo težko zagotavljajo vsa potrebna hranila in so neprimerne za to obdobje.

Nina Berglez, mag. inž. živ.

  • Seitan rižota M
    5.99
  • Chilli con veggie
    7.99
  • Seitan rižota
    7.99

VIRI
Craig W.J., Mangels A.R. 2009. Position of the American dietetic association: Vegetarian diets. Journal of the ADA, 109, 7: 1266-82
Inštitut za nutricionistiko. 2021. Drugi prehranski nasveti: Vegetarijanci in vegani. Ljubljana, Prehrana.si: 1 str.
Messina V., Mangels R., Messina M. 2004. The Dietitian’s guide to vegetarian diets: Issues and applications. 2nd ed. Sudbury, MA: Jones and Bartlett Publishers

Leave a Reply

0
0
Vaša košarica
Vaša košarica je praznaNadaljuj z nakupovanjem