Ste se kdaj vprašali kaj pomeni zdrav življenjski slog in kako do odličnega počutja?

Dandanes obstaja cela zmešnjava, kaj je ”zdravo” in kaj ni. Prišli smo celo do točke, da ne poslušamo več svojega telesa, ampak se raje poslužujemo raznoraznih diet in alternativnih oblik prehranjevanja. Najprej razčistimo nekaj stvari glede izraza – zdrava prehrana. V praksi je bolj strokovno uporabljati izraz ”uravnotežena prehrana”.  Razlog za to je predvsem v tem, da ne obstajajo zdrava in nezdrava živila. Obstaja pa zdrav in nezdrav odnos do prehrane ter porušeno razmerje zaužitih živil. Lahko bi rekli, da je del uravnotežene prehrane približno 80% zdrave prehrane in 20% hrane za dušo.

Zdrav življenjski slog vsekakor vključuje, da upoštevamo optimalna razmerja uživanja makrohranil. Makrohranila so organske spojine, ki jih v telo vnašamo v razmeroma velikih količinah (v gramih) in nam služijo kot vir energije ter imajo druge pomembne funkcije. Glavne tri skupine makrohranil so: beljakovine, maščobe in ogljikovi hidrati. Med mikrohranila pa štejemo vitamine in minerale. 

Zdrav življenjski slog vsekakor pomeni, da se skušamo prehranjevati čimbolj raznoliko, da v telo vnesemo vsa potrebna hranila, ki jih potrebujemo za normalno delovanje. Poleg tega, pa je potrebno za zdrav življenjski slog upoštevati še nekaj pomembnih nasvetov.

1. Upoštevaj pravilo zmernosti!
Telesu zagotovi primerno količino energije, ki je usklajena s porabo energije.

2. Upoštevaj pravilo uravnoteženega krožnika!
Uravnotežen krožnik – priloga pokriva 2/5 krožnika, 2/5 pokriva zelenjava in 1/5 meso ali druge oblike beljakovin.

3. Pij dovolj tekočine!
Tekom dneva zaužij 2 do 3 litre tekočine. Priporoča se pitje vode iz pipe, mineralne vode, nesladkane limonade.

4. Zagotovi si dovolj kvalitetnega spanca!

5. Bodi redno fizično aktiven!

Belović B., Buzeti Z.B., Papić J., Petraš T., Ambruš S., Tkalec S. 2013. Praktični pristopi spodbujanja zdravja otrok – Priročnik za vzgojitelje in učitelje. Murska Sobota, Zavod za zdravstveno varstvo: 16 str.
NIJZ. 2016. Z zdravo prehrano in gibanjem do zdravja. Ljubljana, Nacionalni inštitut za javno zdravje (https://www.nijz.si/sl/z-gibanjem-do-zdravja-2016)
OPKP. 2021. Makrohranila. Ljubljana, Odprta platforma za klinično prehrano: 1 str. (http://www.opkp.si)
Referenčne vrednosti za energijski vnos ter vnos hranil. 2020. Dop. izd. Ljubljana, Nacionalni inštitut za javno zdravje: 10 str. (https://www.nijz.si/sites/www.nijz.si/files/uploaded/referencne_vrednosti_2020_3_2.pdf)
Referenčne vrednosti za vnos hranil. 2003. 1. izd. Ljubljana, Ministrstvo za zdravje Republike Slovenije: 27-31

By Nina Berglez, mag. inž. živ.

Dodaj odgovor